BUCKET LIST – BEGYNN Å LEVE DRØMMEN

Bucket list GO DREAM

En bucket list er et konsept som har blitt svært populært de siste årene. De fleste vet hva det handler om – å skrive ned ting du ønsker å gjøre i livet, og sørge for at det skjer.

Vi i GO DREAM vet at en bucket list kan utrette mirakler, selv om konseptet er svært enkelt. Men, selv om vi vet dette, er vi selvsagt nysgjerrige på dette konseptet og vil gjerne vite mer om det. Når begynte fenomenet å spre seg? Hvor kommer navnet fra? På hvilken måte har det utgjort en forskjell for GO DREAM, og sist men ikke minst – hvordan kan det utgjøre en forskjell for deg?

Det første først, la oss begynne med navnet. Det engelske bucket list kommer fra uttrykket to kick the bucket, som er et humoristisk uttrykk for å dø. Bøtta i navnet ‘bucket list’ kan forstås som noe du ønsker å gjøre før du dør. Når vi legger til liste til slutt, er en slik «bucket list» ganske enkelt ting du ønsker å avrette … eh, utrette … før du dør.

Dette «bucket list»-fenomenet fikk et alvorlig oppsving og ble et velkjent konsept etter at filmen The bucket list (Nå eller aldri) med Morgan Freeman og Jack Nicholson kom i 2007. Dette er forresten en virkelig god film, der skuespillerne portretterer to kreftpasienter som tar tyren ved hornene og drar ut for å oppleve tingene de alltid har ønsket å gjøre i livet.

Hva har konseptet bucket list hatt å si for GO DREAM?

Bucket lister er noe vi på GO DREAM er svært glade i, et konsept vi virkelig har tatt til oss. Vi våger faktisk å gå så langt som å si at det var på grunn av en bucket list at vi ble til som selskap. Grunnleggeren av GO DREAM, dansken Nicolai Bille Krogh, hadde akkurat fått en dyster diagnose fra sin lege i København som tilsa at han mest sannsynlig ville bli blind før han ble 50. Sykdommen ble kalt Usher 2, og fikk Nicolai til virkelig å begynne å tenke over livet og sin situasjon.

Etter hvert begynte han å sette tankene på papiret i form av en «bucket list» – ting han ønsket å gjøre før det var for sent. Drømmen om å virkeliggjøre disse tankene kunne nå gå i oppfyllelse, takket være bevisstheten om at han nå hadde en «best før»-dato.

For Nicolai ble de abstrakte drømmene konkrete takket være bucket listen, og etter hvert ble de til GO DREAM. Selskapet var den perfekte kombinasjonen av Nics drøm om å drive sitt eget selskap og samtidig få oppleve ting som å kjøre Ferrari, fly en varmluftsballong og dykke med haier. Med GO DREAM kunne han også hjelpe andre til å realisere sine drømmer – og dermed maktet han faktisk å slå tre fluer i en smekk. Senere ble slagordet «Make it happen» lagt til selskapsnavnet, for enda mer å innby folk til å virkeliggjøre sine drømmer og leve livet fullt ut, før det er for sent.

Hvorfor burde du skrive en bucket list?

Først og fremst tør vi påstå at vi har bevis for at det faktisk fungerer. For det andre ønsker vi å oppmuntre alle til ikke å vente med å leve livet til de får triste nyheter som setter ting i perspektiv. Innse at tiden er nå, ja, akkurat nå. Du ønsker å leve ditt drømmeliv, ikke sant?

Da har vi bare en ting igjen å si – du bør komme i gang. Begynn hvor som helst, når som helst. MAKE IT HAPPEN.

SKRIV EN KOMMENTAR

Leave a Reply

Your email address will not be published.